Pozostańmy w kontakcie! – Rola formularza kontaktowego

Trendy, Użyteczność

 

Klienci korzystający ze stron internetowych chcą mieć możliwość szybkiego kontaktu z firmą, z której usług korzystają. Dlatego projektując stronę internetową ważne jest, aby znalazł się na niej formularz kontaktowy. Nawet jeśli na swojej stronie umieściłeś dane kontaktowe nie rezygnuj z formularza. Klienci są bardzo zróżnicowana grupą i większości z nich zależy na szybkiej komunikacji bez konieczności przeglądania całej strony w poszukiwaniu maila czy telefonu.

 

Uproszczenie komunikacji

                Główną rola formularza kontaktowana jest uproszczenie komunikacji na linii klient – firma. Ma on zapewnić szybki i łatwy kontakt, dzięki czemu klient będzie miał poczucie, że jest ważny dla firmy, z którą chce zacząć współpracować. Często przy ustalaniu z klientem budowy strony pada pytanie czy formularz jest niezbędny jeśli podany jest numer telefonu i adres mailowy. Obecnie odchodzi się od załatwiania wszelkich spraw poprzez kontakt telefoniczny. Chęć poczucia bezpieczeństwa powoduje, że forma pisemna jest zdecydowanie bardziej pożądana (mamy pytania i odpowiedzi na piśmie, więc mamy namacalny dowód). Dodatkowo w dobie non stop dzwoniącego telefonu, w którym często rozmówcy próbuje się cos sprzedać lub namówić na jakąś usługę, klienci boją się rozmów telefonicznych. Przy adresie mailowym sprawa wydawałaby się prostsza i mamy również możliwość przechowywania korespondencji. Jednak, aby wysłać maila potencjalny klient musi odnaleźć maila, skopiować go, zalogować na swoją pocztę, wkleić maila i dopiero napisać treść. Pochłania to zdecydowanie więcej czasu i powoduje, że klient musi opuścić naszą stronę. Formularz kontaktowy uprasza tą procedurę – klient widzi na stronie formularz kontaktowy i jest gotowy do wysłania zapytania. W przypadku kiedy klient waha się czy nawiązać kontakt z firmą, formularz dostępny na stronie zachęca go do tego. Jest to bardzo ważne w przypadku potencjalnych klientów, którzy są niezdecydowani lub trafili na stronę przez przypadek wyszukując danego zagadnienia w wyszukiwarce internetowej.

 

Im krócej tym lepiej

                Dobrze zbudowany formularz kontaktowy musi być intuicyjny, a co za tym idzie przyjazny dla użytkownika. Powinien być łatwo dostępny i w miarę możliwości użytkownik powinien szybko znaleźć go na stronie. Jeśli chodzi o samą budową formularza powinien on być pionowy, aby po kolej można było wypełnić poszczególne pola. Taki układ jest najbardziej intuicyjny i pozwala na najszybsze wypełnienie formularza.

formularz_1

„Formularz kontaktowy na stronie http://grzywacz.org/” , źródło i realizacja własne

Ważne jest również, aby formularz nie zmuszał użytkownika do podawania zbyt wielu danych. W dobie dbania o ochronę danych osobowych formularze powinny być krótkie i nie wymagające podawania zbyt wielu informacji. Jeśli formularz będzie bardzo rozbudowany może to doprowadzić do tego, że klienci będą unikać kontaktu bojąc się o to, że ich dane osobowe mogą nie być bezpieczne. Coraz częściej rezygnuje się również z konieczności podawania kodu autoryzacyjnego, wielokrotne odczytywanie kodu i jego błędne wpisywanie może doprowadzić do tego, że klient zrezygnuje z kontaktu, a także z zakupu.

 

Długie formularze

                Czasem specyfika strony lub usługi, którą nam oferuje wymaga zdecydowanie dłuższego i bardziej rozbudowanego formularza kontaktowego.  W takim przypadku konieczne jest zadbanie o czytelność formularza. Może on być zorientowany pionowo tak jak w przypadku krótkich formularzy lub podzielony na zatytułowane sekcje. Jeśli sekcji jest dużo, koniecznie należy poinformować klientów ile czasu może zająć jego wypełnienie.

formularz_2

„Formularz kontaktowy www.magiaprzedszkole.edu.pl”, źródło i realizacja własne

formularz_3

Formularz kontaktowy z sekcjami”, źródło: https://www.freeline.pl

Należy również pamiętać, aby przy rozbudowanych formularzach, w których konieczne jest podawanie wrażliwych danych, np. numeru pesel, numeru konta bankowego, odpowiednio zabezpieczyć swoją stroną internetową. Zabezpieczone strony internetowe zwiększają zaufanie użytkowników i tym samym zachęcają do korzystania z proponowanych na niej usług. Jak odpowiednio zabezpieczyć stronę dowiesz się TUTAJ.


Pomóż użytkownikowi korzystać z formularza

                Nie każda osoba korzystająca z Internetu musi znać się na formularzach kontaktowych. Dlatego warto jest naprowadzić użytkownika jak wypełniać formularz i co zrobić jeśli coś pójdzie nie tak. Oczywiście każde pole musi być w sposób klarowny zatytułowane. Nie mniej ważne jest również oznaczenie pól, w których dane są wymagane, bo bez nich formularz nie spełni swojej funkcji. Część klientów zapewne wypełni jedynie niezbędne informacje. Jeśli wymagane są dane wrażliwe dobrze, jeśli wyjaśnisz klientowi, w krótkim komunikacie dlaczego musi je podać. Zwiększy to jego zaufanie do firmy. Warto również zadbać o to, żeby przy nieprawidłowym wprowadzeniu danych pojawiła się o tym informacje. Dzięki temu klient będzie od początku poinformowany, co zrobił źle i szybko będzie mógł naprawić swój błąd.

formularz_4

„Błąd w formularzu kontaktowym”, źródło https://www.freeline.pl

Ułatwienie kontaktu pomiędzy użytkownikiem, a firmą jest bardzo ważne dla prowadzenia działalności w Internecie. Formularz kontaktowy ułatwi tego typu komunikację, a jeśli zostanie on zaprojektowany w sposób profesjonalny klient będzie czół się ważny i z pewnością kolejny raz skorzysta z usług twojej firmy.

 

 

Zobacz nasze wybrane realizacje

Więcej realizacji
  • VESTORIA – inwestycje

  • miniaturka

    blog tak po prostu wnętrza

  • Rollup – legalnie w polsce

  • lazur-travel-miniatura

    Lazur Travel – biuro podróży

  • Marcin grzywacz – biegły rewident

  • BHP & Centrum PPOŻ

  • LOGOS – targówek

  • DeRoom – wynajem pokoi

  • Rehealthy – Akademia Zdrowia